Tuesday, July 31, 2012

Tazkirah Ramadhan - Jadilah Hamba Allah, Bukan Hamba Ramadhan

Salam Ramadhan Kareem


Bismillahirrahmanirrahim

Diam tak diam dah masuk ramadhan yg ke-11 hari ni. Erm..mudah-mudaan amalan kita di bulan Ramadhan ni tak sia-sia, dan Doa kita di bulan Ramadhan ni akan di terima Allah swt.

Ketika bulan ramadhan ni la pesta ibadah pun bermula,ala..mcm lagu nada murni tu, amalan ramadhan. “Pesta Ibadah telah pun bermula, bersama tibanya ramadhan yg mulia”….

Tapi sy bukan nak cakap pasal pesta, tapi pasal kata-kata dari Sheikh Yusof Qardhawi. “ Jadilah Hamba Allah, Bukan Hamba Ramadhan”. Hurmm…ape yg korang paham dgn kata-kata ini?

Tazkirah yang sy dengar sblm terawih mlm kelmarin, ustaz tu berkata, “Time bulan ramadhan ni cari la mana-mana surau/masjid, takde yg tak penuh. Masa ni la org duk baca Al-quran, bertadarus, dll. Tapi bila lepas ramadhan…nak dpt penuh 2 saf pun susah. Nak baca 1 muka Al-quran pun payah”. Ni kata ustaz tu la...

Tapi betul gak tu .. kadang-kadang kalu kita bertadarus pada tahun ni, kebetulan tamat sampai juz 20 la kata kan, masuk ramadhan tahun depan, tanda kat juz 20 tu kekal lagi… sebab lepas ramadhan tamat terus simpan dalam almari, dah macam satu tradisi pulak, asal bulan ramadhan jer, kasi pulun habis…semua jenis ibadah nak buat dalam bulan ramadhan.

Nak beribadah berhabis-habisan tu tak salah, tapi jgn lepas Ramadhan semua tu di tinggalkan... sepatutnya ibadah yg di buat di bulan ramadhan tu adalah sebagai didikan utk diri kita supaya amalan2 tu di teruskan pada bulan2 lain. Biar sedikit tapi istiqamah.

Tu yang Sheikh Yusof Qardhawi kata “Jadilah hamba Allah , bukan hamba Ramadhan”

"Barangsiapa yang 'menyembah' Ramadhan maka sesungguhnya Ramadhan itu akan mati, dan barangsiapa yang menyembah Allah maka sesungguhnya Allah itu Maha Hidup dan tidak mati. Seburuk-buruk kaum ialah mereka yang hanya mengenal Allah pada bulan Ramadhan! Jadilah hamba Tuhan, bukan hamba Ramadhan!"

Selamat beramal!! :)

No comments:

Post a Comment